Tojoda Akio: „A sportautó az, aminek benzinmotorja van”

A közelmúltban számos villanyautót mutatott be, és még néhányat megelőlegezett a Toyota. Talán ezért is vélte fontosnak Tojoda Akio, a vállalat igazgatótanácsának elnöke, hogy egy interjújában megerősítse: az autógyártó továbbra is a multi-energia szemlélet híve – ő maga pedig a benzinmotoroké.
Amikor Tojoda Akio 2009-ben átvette a Toyota Motor Company irányítását, egyik első dolga volt, hogy meghirdette a Toyota visszaizgalmasítását: megígérte, hogy újra élvezetesen vezethető, lelkesítő autókat fognak gyártani. Nem a levegőbe beszélt: a Toyota GT86 (2012), a Toyota Yaris GRMN (2013), a Toyota GR Supra (2019), a Toyota GR Yaris (2020) és a Toyota GR Corolla (2022) jóvoltából a cég ismét visszakerült azoknak az érdeklődési körébe, akiknek benzin folyik az ereiben. Ezzel párhuzamosan a motorsportba is visszakalauzolta a márkát Tojoda Akio: a Dakar-rali (2017 óta), a hosszútávú világbajnokság (2016 óta) és a rali-világbajnokság (2017 óta) győzelmeket, bajnoki címeket és elismerést hozott a márkának.
„Feltett szándékom biztosítani, hogy az autók a következő száz évben is élvezetesen vezethetők legyenek.”
– mondta Tojoda Akio 2018-ban, és hogy ebből a mai napig sem enged, jól mutatja az, amit az Automotive News szerkesztőinek április végén adott interjújában mondott.









„Mindig is lesznek olyanok a Toyota berkein belül, akik odaadó szenvedéllyel fejlesztenek elektromos sportautót. Én azonban, úgyis mint a Toyota mesterpilótája, máshogy határozom meg ezt a műfajt: számomra az a sportautó, aminek benzinszaga van és zajos a motorja.”
Az igazgatótanács elnökeként Tojoda Akio közvetlenül nem szól bele a vállalat stratégiájába, ám tapasztalatának és karizmatikus személyiségének köszönhetően a mai napig adnak a szavára a Toyotánál. Ha igaznak bizonyulnak a híresztelések, és valóban visszatér a márka két ikonikus sportautója, a Toyota Celica és a Toyota MR2, azért jelentős részben őt illeti majd köszönet.
A pletykák sorában az is felmerült, hogy ezek a modellek elektromos, vagy legalábbis villamosított architektúrára épülnek majd. Ennek ellentmondani látszik, hogy a Toyota a közelmúltban bemutatott egy középmotoros műszaki koncepciót, a Toyota GR Yaris M Conceptet – ne feledjük, hogy az MR2 legendájában az ülések és a hátsó tengely közé beépített erőforrás is fontos szerepet játszott!
Tojoda Akio nem íróasztal mögül kedveli a sportautókat: Morizo álnéven rendszeresen ül be a Toyota valamelyik gyári csapatának a versenyautójába. Az elektromos motorsport azonban nem értelmezhető fogalom a számára:
„Nem tartom izgalmasnak, mivel egy óránál tovább aligha bírja az autó. Én rendszerint hosszútávú futamokon veszek részt, viszont egy ilyen jellegű verseny elektromos hajtásláncokkal nem az autókról és nem is a pilótákról, hanem a töltőtechnológiáról, az akkumulátorok cserélhetőségéről, vagy hasonlókról szólna. Majd az utánam jövő, következő mesterpilóta foglalkozik ezzel a kérdéssel, ezt a feladatot rájuk hagyom.”
Még mielőtt bárki maradisággal vádolná Tojoda Akiót, nem árt felidézni, hogy semmi ellenvetése nincs az emissziós mobilitással szemben: a Rookie Racing színeiben maga is többször versenyzett már olyan versenyautókkal, amelyeket benzin helyett hidrogén hajtott – a belső égésű motor azonban akkor sem hiányzott a képletből.
Fotók: Toyota Times, HotCars, Toyota