Szavak helyett… Magyarázat az automatikus vészfékezésről

Mi az automatikus vészfékezés ( AEB )? Elmagyarázzuk, mit csinál és hogyan működik.

Valószínűleg arra gondolhat, amikor a fékek korábbi ütése nagy változást hozott volna. Egy másodperc vagy néhány láb osztva a szokásos hajtást fejfájdalommá változtathatja — vagy még rosszabb. Akár elkerülhetetlen körülmények, akár pillanatnyi fókuszcsökkenés következtében, ütközések történnek. Ennek megváltoztatásához az automatikus vészfékezés ( AEB ) elterjed minden járműszegmens.

Mi Az Automatikus Vészfékezés?

Az automatikus vészfékezés aktív biztonsági rendszer amely aktiválja az autó fékeit, ha potenciális ütközést észlelnek. Ahogy a neve is sugallja, automatikusan működik, anélkül, hogy a vezető valóban megérintette a fékpedált. Növeli a fékezőerőt is, ha a vezető fékeket hajt be, de nem elég az ütközés megakadályozásához. Minden AEB rendszer észleli a járműveket, és sokan érzékelik a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Az AEB célja az ütközések enyhítése fékezés megkezdésével, amikor veszélyes körülmények merülnek fel, vagy ha a vezető nem fékezi eléggé.

Mi Figyelmezteti Az Előre Ütközést?

Autója, amely hirtelen megáll, önmagában megdöbbentő lehet. Mint ilyen, az AEB-vel általában párosul előre ütközés figyelmeztetés ( FCW ). Az FCW-t gyakran hang, látható jel vagy tapintható visszacsatolás jelzi. A legtöbb járműben az FCW egy pillanattal aktiválja az AEB előtt. Ez lehetővé teszi a járművezető számára, hogy az ütközés küszöbön áll, és lehetőséget ad számukra a fékekre való reagálásra és a préselésre. Ha nem tesznek elegendő intézkedést, akkor az AEB beavatkozik. Érdemes megjegyezni: Néhány járműbe tartozik az FCW, de az AEB nem.

Mi A Fordított Automatikus Vészfékezés?

Szeretné valaha, hogy parkolás közben lehetetlen lenne a dolgokba fordulni? A fordított automatikus fékezés valósággá teszi. Ez a rendszer rögzíti a fékeket, amikor hátsó ütközést észlelnek, legyen az parkoló autóval, garázsfallal vagy más akadálytal. A fordított automatikus fékezés inkább kényelem, mint biztonsági javítás; segít elkerülni az alacsony sebességű parkolási ütések által okozott károkat. Egyes autók kombinálják a hátsó kereszteződés figyelmeztetésével, amely észleli a hátrameneti járműveket, amikor hátramenet. Ha nem megfelelően kalibrálják, akkor a fordított automatikus vészfékező rendszer is gondot okozhat párhuzamos parkoláskor, ha túl érzékeny.

Hogyan Működik Az Automatikus Vészfékezés?

Hogyan tudja az AEB pontosan, mikor kell ütni a dugókat? Néhány jármű használjon radarérzékelőket, amelyek az első rácsba, a lökhárítóba vagy a szellőzőnyílásokba vannak felszerelve. Mások a kamerákra támaszkodnak, amelyeket általában a szélvédőbe helyeznek a visszapillantó tükör mögött. Egyesek mindkettőt használják. Bármi legyen is az észlelési módszer, a szoftver folyamatosan kiszámítja az ütközési potenciált az érzékelő adatai alapján. Ha a meghatározott paraméterek teljesülnek, a szoftver elindítja az FCW-t és az AEB-t.

Működik-E Az Automatikus Vészfékezés A Gyalogosok Számára?

Egyes AEB rendszerek csak járművekhez működnek, de nem gyalogosok számára. Ez egyre ritkább, mivel a technológia javul, és az érzékelők egyre finomabban vannak beállítva, hogy értelmezzék az esetleges akadályokat. Az IIHS most teszteli az AEB rendszereket a járművek közötti teljesítmény szempontjából, valamint jármű-gyalogos előadás felnőtteknek és gyermekeknek. Ne feledje, hogy az AEB-vel felszerelt autót nem feltétlenül kell a gyalogosok fékezésére programozni; csak más járművek észlelésére képes.

Tudjon meg többet az IIHS biztonsági besorolásáról itt.

Automatikus Vészfékezés: Előnyök És Hátrányok

Az AEB-nek nyilvánvaló előnye van: elkerüli az autóbalesetet vagy csökkenti az ütés súlyosságát egy elkerülhetetlennél. Van azonban néhány AEB hátrány, amelyet figyelembe kell venni. Az egyik hiba lehetséges. A hamis pozitív feleslegesen becsapódhat a fékekbe, indokolatlan pánikot okozva, és növelve annak lehetőségét, hogy a hátsó ütközés a mögötted lévő sofőrrel történjen. Ezzel szemben, hiba egy AEB rendszerben észrevétlenül maradhat, és azt okozhatja, hogy nem működik abban a pillanatban, amikor szükséges. Egy másik vitatható AEB-konferencia az, hogy ez a járművezetőket önelégültségre engedheti. Ha tudják, hogy autójuk automatikusan leáll, miért zavarja a figyelmet olyan szorosan? Az biztos, hogy ezek kívülálló forgatókönyvek, amelyek nem kérdőjelezhetik meg az AEB átfogó előnyeit.

Kikapcsolhatja Az Automatikus Vészfékezést?

Egyes járművezetők inkább teljes ellenőrzés alatt állnak. Az aktív biztonsági és járművezető-segédrendszerekkel, például az AEB-vel felszerelt járművek többsége lehetővé teszi azok kikapcsolását. Egyesek lehetővé teszik bizonyos fokú személyre szabást, például megváltoztatják, mennyire érzékeny az AEB, mikor és hogyan aktiválja az FCW, vagy milyen messzire néz ki az akadályok. Mások mindig bekapcsolják és készen állnak a válaszadásra, csak arra az esetre, ha a sofőr nem.

Érdemes-E Az Automatikus Vészfékezés?

Ha fontos a költséges vagy veszélyes autóbalesetek elkerülése, akkor az AEB-nek is kell lennie. Fontos tulajdonság, amelyet még a leginkább beállított illesztőprogramok is értékelni tudnak. Ez hasznos biztonsági mentés kiszámíthatatlan forgalmi körülmények között. Egyes autógyártók külön díjat számítanak fel az AEB-ért, de úgy tűnik, hogy a költsége megéri a pénzügyi vagy jóléti kiadásokkal szemben, amelyeket egy összeomlás okozhat. A jó hír az, hogy az AEB válik szabványos felszerelés egyre több járműre.

Valóban Működik Az Automatikus Vészfékezés?

Minden autógyártó most kínál valamilyen AEB-rendszert, de egyik sem utal arra, hogy helyettesíti a kormánynál fennmaradó riasztást. A technológia nem fejlett ahhoz, hogy minden lehetséges hatást felismerjen és enyhítsen. Mindazonáltal bebizonyosodott, hogy jelentős biztonsági előny — Az AEB-t az IIHS és az NHTSA ajánlja. Amíg a teljesen autonóm járművek meg nem érkeznek, nem helyettesítheti a teljes figyelmet az előttünk álló útra. De az AEB valóban működik azokban a pillanatokban, amikor egy másodperc vagy néhány láb elválasztja a különbséget.

Melyek A Különböző Automatikus Vészfékező Rendszerek?

Egyes autógyártók az AEB-t saját védjegyeikkel látják el. Ne hagyja, hogy a marketing megzavarjon; bár néha különböző címek hivatkoznak rá, az AEB lényegében azonos funkcióval és céllal rendelkezik minden járműben. Itt vannak a leggyakoribb AEB rendszerek, ahogyan a gyártóik hívják:

  • Acura: Ütközéscsökkentő fékrendszer ( CMBS ); az AcuraWatch biztonsági csomag része
  • Alfa Romeo: Teljes sebességű előre ütközés figyelmeztetés Plus
  • Audi: Audi Pre Sense Front vagy Audi Pre Sense City
  • BMW: Elülső ütközés figyelmeztetése a városi ütközés mérséklésével; az aktív vezetési asszisztens vagy az aktív őr biztonsági lakosztályának része
  • Buick: automatikus vészfékezés vagy továbbfejlesztett automatikus vészfékezés
  • Cadillac: automatikus vészfékezés vagy fokozott automatikus vészfékezés
  • Chevrolet: automatikus vészfékezés vagy fokozott automatikus vészfékezés
  • Chrysler: Teljes sebességű előre ütközés figyelmeztetés aktív fékezéssel
  • Dodge: Teljes sebességű előre ütközés figyelmeztetés aktív fékezéssel
  • Fiat: Teljes sebességű előre ütközés figyelmeztetés aktív fékezéssel
  • Ford: ütközés előtti segédprogram automatikus vészfékezéssel; a Ford Co-Pilot360 biztonsági csomag része
  • Genesis: Előre ütközés-elkerülési segéd
  • GMC: automatikus vészfékezés vagy fokozott automatikus vészfékezés
  • Honda: Ütközéscsökkentő fékrendszer ( CMBS ); a Honda Sensing biztonsági csomag része
  • Hyundai: Előre ütközés-elkerülési segéd
  • Infiniti: Prediktív ütközés figyelmeztetés és előre vészfékezés
  • Jaguar: vészfékezés
  • Jeep: Teljes sebességű előre ütközés figyelmeztetés aktív fékezéssel
  • Kia: automatikus vészfékezés és figyelmeztetés vagy előre ütközés-elkerülési segéd; a Kia Drive Wise biztonsági csomag része
  • Land Rover: vészfékezés
  • Lexus: ütközés előtti rendszer automatikus vészfékkel; a Lexus biztonsági rendszer része +
  • Lincoln: Ütközés előtti segédprogram automatikus vészfékezéssel; a Lincoln Co-Pilot360 biztonsági csomag része
  • Maserati: Autonóm vészfékezés
  • Mazda: Intelligens fék támogatás; az I-Activsense része
  • Mercedes-Benz: Aktív féksegéd
  • Mini: automatikus vészfékezés; az aktív vezetési asszisztens része
  • Mitsubishi: Előre ütközés enyhítése
  • Nissan: automatikus vészfékezés; a Nissan Safety Shield 360 része
  • Porsche: Porsche Active Safe
  • Ram: Előre ütközés figyelmeztetés aktív fékezéssel
  • Subaru: Ütközés előtti fékezés; a Eyesight biztonsági csomag része
  • Tesla: Ütközési figyelmeztetés vészfékezéssel
  • Toyota: ütközés előtti rendszer; a Toyota Safety Sense része ( TSS )
  • Volkswagen: Első asszisztens
  • Volvo: Városi biztonsági ütközés elkerülési technológiája