Világrekordot állított fel egy Toyota GR Supra egy texasi gyorsulási versenyen

Az erősen módosított dragster versenyautó sorozatban futotta a nyolc másodpercen belüli időket a klasszikus negyedmérföldes távon, aztán az elődöntőben egy komoly rekordot is felállított.

A Toyota és a BMW közös fejlesztésű sportautója, a 2019-ben bemutatott GR Supra már közel áll a nyugdíjazáshoz. Ez nem csak abból látszik, hogy a Toyota tavaly év végén bemutatta belőle az A90 Final Edition nevű limitált búcsúszériát (amely számos egyéb módosítás mellett az alapmodellnél 95 lóerővel és 70 Nm-rel erősebb hathengeres turbómotort kapott) hanem azon is, hogy lassan, de biztosan csökken az érdeklődés iránta. Legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban – ahol amúgy a japán sportautók iránti kereslet jelentősen nőtt 2024-hez képest – az idei első negyedévben csak 421 darab fogyott belőle, ami 13 százalékos csökkenést jelent 2024-hez képest. A japán sportautók helyi piacvezetőjéből, a Toyota GR86-osból közel hétszer annyi (2777 db, +36%) fogyott ugyanebben az időszakban, pedig a boxermotoros kupénak van egy testvérmodellje is, a Subaru BRZ, amelyből szintén elkelt 802 darab.

Bár már nem úgy fogy, mint új korában, a Toyota GR Supra azért most is kiterjedt és lelkes rajongótáborral rendelkezik Észak-Amerikában, ami a legendás előd, a 90-es években gyártott, 2JZ motorral szerelt A80-as Supra jó hírének és a Fast & Furious (Halálos iramban) c. mozis franchise első részében való szereplésének köszönhető. Mellesleg az évek során az is kiderült, hogy a soros hathengeres BMW-turbómotorral (B58) szerelt GR Supra nem csak szériaállapotában jó választás, hanem kiváló tuning-, pályaversenyautó- és dragsteralap is. Utóbbira jó példát mutat az ImportRace Youtube-csatorna egy nemrég felbukkant videója, amely a Dallas melletti Texas Motorplex versenypályán márciusban megrendezett TX2K-n készült. Ez a rendezvény olyan a profi gyorsulási versenyzésnek, mint a Super Bowl az amerikai futballnak: aki számít, itt biztosan elindul, és csak a legjobbak nyerhetnek.

Több világrekord is megdőlt a 2025-ös TX2K-n, az egyiket pedig az EOSpeed (Evolution of Speed) csapat 1550 (!) lóerős Toyota GR Suprája állította fel Mike Kaionovic-csal a volánnál. A videón az látható, hogy a 232-es rajtszámú zöld versenyautó először egy fekete – „csupán” 1200 lóerős – Toyota GR Supra ellen versenyez negyed mérföldön (402 m), és 7,91 másodperces idejével fölényes győzelmet arat: 65 századmásodpercet ver riválisára, ami ebben a versenyszámban évekkel ér fel. A következő ellenfél szintén egy kb. 1200 lóerősnek mondott Toyota GR Supra (ezüst szín, 244-es rajtszám), és bár ezúttal a gyengén sikerült rajt miatt szorosabb a verseny (7,93 mp vs. 8,16 mp), a zöld GR Supra győzelme ezúttal sem vitatható. 

Mintha ez nem lett volna elég, Kaionovic még rátesz egy lapáttal, amikor harmadszorra már egy alig gyengébb, 1500 lóerős sárga GR Suprát győz le megalázó, több mint 6 tizedmásodperces különbséggel (7,74 mp vs. 8,37 mp). Ebben a menetben egy új világrekordot is felállított az EOSpeed autója, ugyanis a sebességmérő berendezés tanúsága szerint 188,26 mérföld/h-s sebességgel (302,91 km/h-val) haladt át a célvonalon, ami a szériaalapú X58 kategóriában (B58-as motorblokk, gyári karosszéria) a valaha volt legnagyobb tempó. Mindezt úgy sikerült elérni, hogy az ebbe a kategóriába tartozó GR Suprák rekordidejétől (7,68 mp) mindössze 6 századmásodperccel maradt el, ami azt mutatja, hogy egy jobb rajttal az a rekord is megdönthető lett volna. A kategória döntőjére már sötétben került sor, Kaionovic ebben szintén egy 1500 lóerős GR Supra ellen versenyzett, de a rivális autó nem sokkal a rajt után meghibásodott és megállt, így ezúttal egy 8 másodpercen kívüli idő is elég volt az EOSpeed-autónak a győzelemhez.

Fotók: Import Race, YouTube, AutoEvolution

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!