A biztonságos gyalogos közlekedésre hívja fel a figyelmet a Nagy Diák KRESZ-teszt

Veszélyessé teszi a közlekedést a gyalogosok mobilhasználata
A megmérettetést immáron kilencedik alkalommal indított el a DUE Médiahálózat az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság partnerségében. Az elmúlt évek tapasztalatai, hogy rendkívül veszélyes mobiltelefon nyomkodása közben átkelni a zebrán. A biztonságos gyalogos átkelést ugyanakkor segíti az intelligens zebrák elterjedése.
A Nagy Diák KRESZ-teszt egy háromfordulós KRESZ-verseny, amit a DUE Médiahálózat indított immáron kilencedik alkalommal, és ezidáig közel 150 ezren vettek rajta részt. A 2025-ös játék egy ingyenes online teszttel startolt, amit bárki kitölthet a www.nagydiakkreszteszt.hu oldalon május 11-ig. A következő két fordulóban viszont már csak a legügyesebb 14 és 24 év közöttiek vehetnek részt. A szervezők két nyertest hirdetnek, egyikük térítésmentesen szerezhet autós jogosítványt, másikuk egy robogót kap.


A játék prevenciós célt is szolgál, és igyekszik felhívni a figyelmet a biztonságos gyalogos közlekedésre.
„A közlekedés minden résztvevőjének – még a gyalogosoknak is – tisztában kellene lennie azzal, hogyan lehet biztonságosan és szabályosan közlekedni az utakon”
– hangsúlyozta Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára.
A gyalogosok a közlekedés legvédtelenebb szereplői közé tartoznak, mégis sokan közülük nincsenek tisztában az alapvető közlekedési szabályokkal. Pedig a KRESZ ismerete nemcsak a gépjárművezetőkre vonatkozik – mindenki biztonságát szolgálja, aki részt vesz a forgalomban.
Különösen a fiatalabb korosztályra jellemző, hogy sétálás közben a telefonjukba merülnek, zenét hallgatnak, fülhallgatót viselnek – gyakran teljesen kizárva a külvilágot. Ilyenkor nem hallják a közeledő járműveket, nem veszik észre a közlekedési lámpát vagy a forgalmi szituációt, és anélkül lépnek le az úttestre, hogy megbizonyosodnának annak veszélytelenségéről.
Az idősebb gyalogosok inkább a megszokás vagy a figyelmetlenség miatt követnek el hibákat – például nem megfelelő helyen kelnek át, vagy nem érzékelik időben a járművek közeledését. Náluk gyakran a reakcióidő lassabb, ami szintén növeli a veszélyt.
A közlekedésbiztonság javításában nemcsak a közlekedőknek, hanem a közútkezelőknek is fontos szerepe van. Egyre több helyen alkalmaznak figyelemfelkeltő útburkolati jeleket, piktogrammokat – például a járdára festett „Nézz fel!” feliratokat –, hogy a gyalogosok még időben eltegyék a telefont, és körülnézzenek átkelés előtt.
Emellett egyre elterjedtebbek a „okoszebrák”, vagyis olyan korszerű gyalogos-átkelőhelyek, amelyek szenzorokkal, LED-fényekkel és figyelmeztető rendszerekkel segítik a biztonságos átkelést. Ezek a zebracsíkok például érzékelik, ha gyalogos közelít, és fényjelzésekkel figyelmeztetik az autósokat a lassításra. Sötétedés után vagy rossz látási viszonyok között különösen hatékonyak, mivel jobban észlelhetők, mint a hagyományos felfestések. Az okoszebrák így hozzájárulnak ahhoz, hogy csökkenjen a gyalogosgázolások száma, különösen a forgalmas vagy veszélyesebb átkelőknél.
A balesetek megelőzése közös felelősség. Ehhez nemcsak a szabályok ismerete szükséges, hanem az odafigyelés, az egymás iránti kölcsönös tisztelet, valamint az új technológiák tudatos használata is – legyen szó fiatalról vagy idősebbről, gyalogosról, kerékpárosról vagy autóvezetőről.
A gyalogos közlekedést, úton átkelést biztonságosabbá tette az intelligens zebra elterjedése. A Visible Crossing nevű cég már 150 megbízható gyalogos átkelőhelyet létesített, nagy többségét Magyarországon, de van Albániában, Romániában, Szlovákiában, Szerbiában és Németországban is referenciájuk, mi több, négy brazil államban is hamarosan megtörténik a telepítés. Ezek a zebrák kivitelezés szempontjából egyszerűek. Négy kis, 120 centi oszlop adja a zebra keretét, melyek mozgásérzékelővel és borostyánsárga villogókkal vannak felszerelve, ezek jelzik, amikor gyalogos ér a zebrához. Van egy sötétedés utáni funkció is, a lézeres lábvilágítási opció. Az oszlopok aljában lézerdiódák vannak, amik fényt kibocsátva lézersíkot hoznak létre az út fölött. Ez alapvetően nem látszik, de amikor a gyalogos lelép, a fény egy csíkot húz a lábán, még jobban kiemelve őt a környezetéből. Így sötétben is észrevehető az autós számára.
„Az intelligens zebra javítja az autósok megállási hajlandóságát”
– fogalmazott Nagy László ötletgazda, a Visible Crossing ügyvezetője.
„A szubjektív méréseinkből kiderül, hogy egy hagyományos zebra esetén 9-ből 1 autós ad elsőbbséget, az aktív megoldásoknál 9-ből csak 1 nem áll meg. Mi több, az intelligens zebra kis mértékben javítja az átkelés biztonságát a hétköznapi zebrák esetében is. Százhalombattán és Székesfehérváron 40 rendszerünk működik, itt, a helyiektől tudjuk, hogy csökkent a gyalogos gázolások száma.”
Magyarországon az elsők között Martonvásáron telepítettek intelligens zebrát. A kisváros polgármestere, Horváth Bálint szerint nagyon hasznos, figyelemfelkeltő, tárgyalnak is újabbak kiépítéséről, de fontos mellette a megfelelő közvilágítás is.
A Nagy Diák KRESZ-teszt többek közt azzal a céllal jött létre, hogy a kitöltők ingyenesen juthassanak hozzá közúti közlekedést tartalmazó információkhoz, szabályokhoz. A tesztet május 11-ig bárki kitöltheti. A játékosok a Nagy Diák Tesztek(C) applikáció segítségével is kipróbálhatják a tudásukat. A felhasználóbarát app ingyenesen letölthető az App Store-ból és a Google Play-ből. A döntő 2025. május 22-én az újpesti UP Rendezvénytérben lesz. A teszt az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság együttműködésével jött létre.
Részletek: