A Toyota megvenné a Toyota Industries Corp. vállalatot

Bár a Toyotának több más globális autómárkában is van részesedése, ezúttal saját beszállítóját és a cégcsoport egyik legrégebbi tagját tervezi felvásárolni. A cél a Toyota belső struktúrájának harmonizálása, illetve nagyobb befolyás megszerzése a cég működésére.
A Toyota Motor Corporation (TMC) elnöke, Tojoda Akio tett javaslatot arra, hogy a világ első számú autógyártója vásárolja meg a Toyota Industries Corp. nevű céget. A dolog egyszerre jelent szimbolikus és racionális lépést a cégcsoport átalakítása szempontjából. A javaslat értelmében a TMC 42 milliárd dollárt fizetne (ez az éves magyar nemzeti össztermék több mint egyhatoda) a 135 éve alapított cégért. A Toyota Industries már csak azért is kiemelten fontos vállalat a TMC szempontjából, mert az ipari szövőszékek gyártására létrehozott vállalatot még Tojoda Akio dédnagyapja, Szakicsi alapította. Ebből a cégből született meg aztán maga a Toyota autógyártó vállalat is, amelyet Szakicsi fia, Kiicsiro alapított 1937-ben.
A házon belüli felvásárlás első hallásra fura ötletnek tűnhet, hiszen ez kicsit olyan, mint amikor az egyik zsebünkből tesszük át a pénzt a másikba. A valóság azonban más képet mutat: a Toyota és a köréhez tartozó leányvállalatok esetében gyakori, hogy bizonyos mértékig tulajdonrészük van egymásban. Így például a Toyota Industries is rendelkezik 9,1 százaléknyi tulajdonrésszel a TMC-ben, azaz a felvásárlással a Toyota a saját részvényeit is visszavenné.
Az üzlet másik hasznos vonzata az lenne, hogy a jelenleg a Toyota beszállítójaként működő Toyota Industries működésére is közvetlenebb hatása lenne a TMC-nek, ha sikerülne azt felvásárolnia és kivezetni a tőzsdéről. Ekkortól ugyanis a TMC-nek kevésbé kellene arra ügyelnie, hogyan alakul a részvénybefektetések megtérülése, és a Toyota Industries tevékenysége szorosabban igazodhatna a TMC hosszú távú stratégiájához. A Toyota Industries jelenleg alkatrészeket, motorokat és RAV4-eseket gyárt a Toyota számára.
A 68 éves Tojoda Akio tehát továbbra is aktív és fontos szereplő maradna a TMC életében, bár 2023-ban hivatalosan átadta a cég vezetését az addig a Lexust irányító Koji Satónak. Akiónak magának is van közel egyszázaléknyi részesedése a TMC-ben, és a most javasolt felvásárlás finanszírozásába szintén szeretne beszállni. Tojoda Akio annak ellenére jelentős befolyással bír a TMC működésére, hogy lemondása előtt megcsappant a támogatottsága, hiszen a korábbi 96 százalékról 72-re csökkent a rá szavazók aránya. Ez akkoriban történt, amikor a Toyotának arról kellett döntenie, hogy felszáll-e arra a vonatra, amely kizárólag a villanyautózásra tesz fel mindent, vagy a cég megtartja multienergia-stratégiáját, és a tisztán villanyhajtású modellek mellett továbbra is kínál öntöltő és plug-in hibrideket. Az élet Akiót igazolta, hiszen a vásárlók szerte a világon – immár közel másfél évtizede – a Toyota hibridjeit tartják a legjobbnak, és annyi megrendelés érkezik a cég öntöltő hibridjeire, hogy olykor már várakozási idővel is számolnia kell a leendő tulajdonosnak.







Fotók: Toyota